Nie przejmujcie się jeśli ranga, którą otrzymaliście jest niska, lub wam nie odpowiada. Istnieją dwie (nie licząc dekapitacji) możliwości pozbycia się niechcianego stanowiska. Po pierwsze, można skontaktować się z adminem i przedstawić mu powód swojego niezadowolenia, który zostanie z pewnością rozważony. Drugie wyjście, to wziąć się w garść i postarać o awans, zdobywając jakąś nową cenną umiejętność, bądź wykazując się na statku w inny sposób niż na dotychczasowym szczeblu.
Kapitan - dowodzący statkiem. Kapitan w każdej chwili rejsu jest odpowiedzialny za załogę i stan techniczny jednostki, którą prowadzi. Do obowiązków kapitana należą: prowadzenie jednostki przy wchodzeniu i wychodzeniu z portów, kanałów, rzek itp.; w morzu nie może opuszczać jednostki; pełne zarządzanie załogą w warunkach kryzysowych; w niebezpieczeństwie (Kapitan schodzi zawsze ostatni) ratuje, jeśli to możliwe: dziennik, mapy, kosztowności itp.
Starszy oficer - prawa ręka kapitana. Odpowiedzialny za ładunek i konserwację statku, załatwianie spraw formalnych, środki łączności i środki ratunkowe oraz kierujący gospodarką okrętową i pracami pokładowymi. Zastępuje kapitana i jest zwierzchnikiem pozostałych oficerów, jeśli na jachcie nie wyznaczono zastępcy kapitana.
Szturman - tzw. oficer nawigacyjny, „wachtowy”. Pełni funkcję pomocnika kapitana w zakresie prowadzenia statku i opieki nad sprzętem nawigacyjnym. W czasie żeglugi prowadzi jacht, chyba że dowodzenie przejął kapitan (który z definicji zawsze jachtem dowodzi).
Kuk - kucharz na statku. Do obowiązków kuka należy przygotowywanie posiłków (w miarę możliwości różnorodnych), dbanie o to by nie zabrakło składników do potraw oraz pitnej wody. W zakres obowiązków kucharza okrętowego nie wchodzi obsługa podczas posiłków i sprzątanie po nich. Stanowisko pracy kucharza nazywa się kambuz.
Kanonier - inaczej bombardier, artylerzysta. Odpowiedzialny za artylerię. Specjalizuje się w ciężkiej artylerii oraz posiada szeroki wachlarz technik do walki na dystans. Jego zadaniem jest przygotowanie amunicji do strzelania, obsługa artyleryjskiego środka walki i koordynowanie współrzędnych celu.
Takielarz - wykonuje, montuje, demontuje, naprawia takielunek (olinowanie) na statku. Jego obowiązki obejmują: wymierzanie lin i cięcie na odpowiednie odcinki; wykonywanie splotów i węzłów linowych; zakładanie i montaż olinowania i bloków do żagli; zakładanie lin ratowniczych i ubezpieczających.
Żaglomistrz - wykwalifikowany specjalista umiejący wykonać wszystkie czynności związane z szyciem, reperowaniem i trymowaniem żagli, znający zasady ich konserwacji przechowywania.
Szkutnik - osoba zajmująca się konserwacją i naprawą statku.
Felczer - osoba odpowiedzialna za świadczenie prostej pomocy medycznej chorym i rannym. Do jego zadań należy: ustalanie rozpoznania, wdrażanie leczenia, opatrywanie ran, unieruchamianie złamań, zwichnięć i skręceń, wykonywanie drobnych zabiegów chirurgicznych. Posiada niższe kwalifikacje niż lekarz.
Zejman - doświadczony żeglarz lub marynarz.
Majtek - pomocnik marynarski wykonujący proste prace na statku.